iPhone-kinderapp: Leesplankje (review)

Review van Leesplankje, een Nederlandstalige iPad-app waarmee kinderen leren lezen. De app is gebasseerd op het leesplankje van Hoogeveen uit 1890.

iphone-leesplankjeSinds vandaag is er een nieuwe Nederlandstalige iPhone-applicatie in de App Store verschenen met de pakkende naam Leesplankje. Leesplankje is een app waarmee kinderen kunnen leren lezen. De app is ook verschenen voor de iPad en is gebaseerd op het leesplankje van Hoogeveen uit 1890, met de aloude plaatjes van Aap, Noot, Mies, waar onze over-overgrootouders groot mee zijn geworden. Honden heten Kees en jongetjes Gijs. Vinden kinderen dit anno 2010 nog leuk? Of spellen ze liever de woorden hond en jongen?

Achtergrondinformatie uit 1890

Wikipedia zegt over het leesplankje:

Een leesplankje is een hulpmiddel bij het leren lezen dat bestaat uit een plankje met een of meer richels waarop de letters van het woord dat boven de richel is afgebeeld, gelegd kunnen worden. Het sluit aan bij de omstreeks 1800 geïntroduceerde klankmethode waarbij kinderen de letters van een woord na elkaar uitspreken zoals ze moeten klinken, dus aa-p, nn-oo-t, mm-ie-ss, en zo het woord leren lezen.

De leerling ziet door het leggen van de letters het woord ontstaan. Het was een vooruitgang ten opzichte van eerdere spelmethoden, waarbij de leerling woorden moest spellen door de losse letters op te lezen (dus aa-pee voor aap). Een leesplankje is zo ontworpen dat alle belangrijke letters en klanken aan bod komen.

leesplankje-makkelijk-moeilijk

Van 1890 naar 2010

Terug naar de iPhone-app. Hoe is dit concept uit 1890 vertaald naar 2010 met de iPhone als interface? Kinderen zien één van de oude plaatjes met daaronder een plankje met letters. Door te schuiven moet het juiste woord bij elkaar gezocht worden. Kinderen moeten dus het plaatje herkennen en ook bekend zijn met de letters en het alfabet.

Simpel met drie niveau’s

leesplankje-aapDe app is erg simpel van opzet. Er zitten drie niveau’s in: makkelijk, normaal en moeilijk.

• Makkelijk: Aap, Noot, Mies op de normale volgorde waarbij geen foute letters kunnen worden ingevuld.
  • Normaal: dit niveau lijkt op makkelijk, maar deze keer staan de woorden in een willekeurige volgorde.
  • Moeilijk: als een willekeurige volgorde niet moeilijk genoeg is, kun je bij deze variant ook nog eens foute letters invullen!

Als ouder kan ik melden dat moeilijk ook echt moeilijk is. Waar je bij Makkelijk en Normaal nog kan spieken door je iPhone te kantelen, is dat bij het niveau Moeilijk niet zo. Extra lastig is dat je bij niveau Moeilijk iedere letter van je plankje op de lege plekken kunt leggen, zonder dat er terugkoppeling wordt gegeven of dit de juiste letter is voor de juiste plek. Dat is nog wel eens een uitdaging, als je als ouder niet bent opgegroeid met deze Aap-, Noot-, Mies-plaatjes…. het jongetje met de schep is dus Gijs, terwijl mijn dochter ‘jongetje’ zegt. En die witte hond heet Kees (waarschijnlijk van Keeshond).

Conclusie: mooi en simpel uitgevoerd maar wel erg oubollig

Zoek je een simpele app voor je zoon of dochter om te leren lezen en schrijven en vind je het leuk om samen een nostalgisch gevoel te krijgen, dan is dit – zeker voor €0,79 cent – een leuke app. Toch leer ik mijn dochter liever ‘hond’ spellen als ze een hond ziet. Het is in mijn ogen verwarrend als ze dan Kees moet spellen. Zoek je eenzelfde soort app maar met moderne plaatjes en woorden, download dan Mijn eerste woordjes (1,59 euro). Daar is mijn dochter verslaafd aan.

Info: Leesplankje

• Ontwikkelaar: Ralph Reijs van AppCodex
  • Uitgever: xc0ders.com